IKIGAI; Japonların Uzun ve Mutlu Yaşam Sırrı



                           "İnsan oğlu kısa ömürlü ve bozulabilen bir şeydir."

2018'in sonlarına doğru ilerlediğimiz bu günlerde, kimilerimiz çoktan kendileri için yeni yıl hedefi koydu ve kimilerimiz bu kararları uygulamaya bile başladı. Kimilerimiz ise aldığı kararları uygulama tarihini erteledi de erteledi... Herkesin bildiği gibi yeni yıl "kendime yeni bir ben lazım" sözünün kendini daha vurguladığı bir gün. Çünkü yeni bir yıl alelade anlamlar yükleyebileceğimiz bir gün ile gelmiyor. Bir çoğumuz için geleceği daha umutla karşılamamızı sağlayan, bunu yaparken de kendimiz için de fazladan bir umut ışığı yakan bir gün bu... Üstüne üstlük geride bıraktığımız yıla da bakmamızı ve gözden geçirmemize fırsat verir. 


Geriye dönüp baktığımızda elimizde olanlara teşekkür etmenin güzelliği yadsınamaz ama hepimiz elimizden gelenin en iyisine ulaşma potansiyeline sahipken, bir adım daha ötesini istememiz anlayışla karşılanabilir.

Koyduğumuz hedefler kadar var oluyoruz.

Bunları anlatıyorum çünkü şu sıralar özü Japon felsefesine dayanan bir kitap okuyorum. Yine sepetimi kitaplarla doldurduğum bir gün, önüme geldi ve merakımı cezbetti bu kitap. Kişisel gelişim kitaplarını pek sevmem, bu kitabı da bir beklentim olmadan aldım. Sadece keyif alabilmek adına ve Japon kültürünü de sevdiğim için sepetime attım. 

Kitap okunduğunda gerçekten kişisel gelişimden uzak, yazar deneyimlerini anlatmıyor, psikanaliz gibi çocukluğun derinlerine inip sorunları da çözmüyor. Geçmişle asla ilgilenmiyor, gelecek ise asla umurunda değil. Kitap, gün boyu meşgul olacak bir şey bulma, asla boş kalmama, hayattan zevk alma kurallarını temel almış. İkigai felsefesinin özü işte bu kadar kısa. Peki bu ne demek oluyor? 

Yaşanılan anın tadını çıkarmak, her zaman tek iş yapıp ondan keyif almak demek. Mesela akşam yemeğinizi yerken film izlemek ya da haber dinlemek yerine, yemeğin tadını çıkartmak ve ortama odaklanmak. O basit olarak görünen yemek yeme eylemini dahi kişisel bir hazza dönüştürüp mutlu kalmayı sağlamak, ikigai'nin felsefesi...

Kitabın çokta derinlerine inmeden İkigai'nin kelime anlamının üzerinde duralım biraz. En basit anlamı ile, iki "hayat" gai "amaç" anlamına geliyor. Yani ikigai yaşamınızın amacını kendinize sormanızı istiyor. Sizde cevapları merak ediyorsanız, aşağıdaki sorulara yanıt vererek kendi ikigainizi bulabilirsiniz. 

* Neyi seviyorsunuz?
* Hangi işte iyisiniz?
* Size ne için para ödeniyor?
* Dünyanın neye ihtiyacı var?

Bu sorulara verilen cevaplardan sonra ikigainizi bulduktan sonra hayatınıza yerleştirdiğinizde; yaşam gayenizi keşfetmiş, her sabah yataktan kalkmak için bir sebep bulmuş ve kendinizi tutkularınıza adamış olacaksınız. Bu sayede kontrolün sizde olduğunu hissedeceksiniz.

Peki Japonlar nasıl bu kadar uzun yaşıyor? Biliyorsunuz ki onlar günlerini oldukça hareketli geçiriyor. En önemlisi ise onların emeklilik anlayışı bizimkinden oldukça farklı. Japonlar emekli olsa dahi ölene dek çelışıyorlar, asla ama asla boş durmuyorlar. Her gün en az 20 dakikalık yürüyüşler yapıyorlar, işlerine yürüyerek ya da bisikletle gidiyorlar.

Beslenme alışkanlıkları da sebze ağırlıklı. Buna ilave olarak iki fincan içtikleri yasemin ve yeşil çayları, akşam yemeklerinde olmazsa olmazları olan bir kadeh şarapları... En önemlisi de abur cubur yemek yerine meyve yemeyi tercih ediyorlar. 

Sosyal aktiviteleri ise hayatlarının bir parçası olmuş.



Bu kitabın bana kattıkları nedir peki? 

Şuan ne olursa olsun boş durmamaya çalışıyorum. Bu yazıyı yazmak gibi... Bir işim olduğu için her sabah erken uyanıyorum ve telefonuma bakmadan kahvaltımı tamamlamaya çalışıyorum. Eğer telefonumu gereğinden fazla kullanırsam, buna engel olmaya çalışıyorum. Yemek yerken sadece yemeğin tadına varmaya çalışıyorum ve sessizlikte biraz olsun ruhumu dinlendiriyorum. 

İki işi birden yapmak aslında insana ne büyük hammallıkmış onu fark ediyorum. Bir işi yaparken ki bu bulaşık yıkamak bile olsun, keyfini çıkara çıkara yapıyorum. Bu eylem gerçekten bana hayatı yaşadığımı hissettiriyor. Bir nebze olsun mutlu olabiliyorum. Günlerimin daha dolu geçtiğini hissediyorum.

Umarım hepiniz bir gün kendi ikigainizde yolculuk edersiniz. Kendi mutluluğunuzu bulursunuz.

0 yorum