Mars'a Yolculuk


Bildiğiniz gibi bir kaç gün önce SpaceX, Falcon Heavy isimli roketini Mars'a fırlattı. Hep birlikte bu tarihi ana tanıklık ettik. Tabi tanıklık ettik diyorum ancak çoğumuz belki o saatte uyuyorduk.
Ben ise telefonuma gelen bir bildirim ile bu ana tanıklık etmek için uykumu böldüm. Bu hep ertelenen bir projeydi. Heyecan içinde izledim açıkçası. Sonuç olarak dünyanın en büyük roketi uzaya gönderildi. Bundan önce gönderilen en büyük roket 1973 yılında fırlatılan Saturn 5'ti. Yani neredeyse yarım yüzyıldan beri kış uykusuna yatmış uzay çalışmaları tekrardan hız kazandı. Üstelik gönderilen roket çok eğlenceli bir yük taşıdı. Daha doğrusu en havalısını! Üstü açık, kırmızı bir Tesla Roadster!

Şuan yörüngemizde Mars'a yolculuk yapan kırmızı bir araba var. Bütün bunlar gerçekten de çok heyecan verici. Bu yazımda anlatmak istediğim şey 3. rokete ne oldu? Herkesin bir kaç gündür sorduğu bir soru bu. Yayını izlerken iki roketin başarılı bir iniş yaptığını gördüm ancak üçüncü rokette yayın dondu ve konu ile ilgili bilgileri televizyon spikerlerinden aldık. Onda sonra çok üzerinde durup düşünemedim "Neden?" diye. Kapattım yayını ve uyudum, sonuçta ertesi gün yetişmem gereken bir işim var. 

Bu konu ile ilgili biraz araştırma yaptım. Sonucu beni biraz üzdü. 

Bildiğiniz gibi Falcon Heavy üç roketin birleşiminden oluşuyor. Yanında bulunan iki roket kalkıştan sonra ayrıldılar ve başarılı bir şekilde dünyaya müthiş bir iniş yaptılar. Bu iki roket başarılı bir dönüş yaptı. Ancak merkezi roket bir süre daha yükseldikten sonra geri dönmek zorunda olduğu için Atlantik okyanusunda bulunan bir platforma iniş yapacaktı. Ancak diyorum, üçüncü roket geri dönüşünde başarısız oldu. Burada küçük bir bilgi vermek istiyorum. Okyanusa başarılı ilk iniş Nisan 2016'da yapılabildi. Yani daha iki yaşında bile olmayan bir teknoloji. Her şey kenara bu bir test uçuşu. Yani bazı başarısızlıkların olması beklenebilir. Ki zaten Elon Musk'ta fırlatmadan önce verdiği bir demeçte başarı ihtimalinin 3'te 2 olduğunu söylemişti. Ve ana rokette yani üçüncü rokette bir takım düzeltmeler yapmaları gerektiğini de belirtmişti.

Yanlardaki iki roket başarı ile dönerken, ana roket yeryüzüne yaklaştığında yeterince yavaşlatılamadı ve saatte 500 km hız ile okyanusa çakıldı. 

Doğal olarak bir çok insan bu yaşanan olayın başarılı kısmına bakmak yerine sadece başarısız kısmı ile ilgilendi ve alay etti. Sanki herkes her gün uzaya kargo roketleri ile araba gönderirmiş gibi! Yeni bir çağdan bahsediyoruz. Ve üstelik uzaya ilk kargomuz bu. Başta da dediğim gibi şuan güneş sistemimizde kırmızı bir araba var. Sürücü koltuğunda, yine SpaceX'in uzay kostümünü giyen bir manken oturuyor; Starman yani yıldız adam. Kolunu da atmış yana, artist artist Mars'a yolculuk yapıyor. Bu konu ile ilgilide yorum yapanlar var, mesela dünyanın en pahalı araba reklamı! Belki kısmen doğru olabilir ama burada SpaceX'in uzay kostümü dahil her şey test ediliyor. Bir de bu açıdan bakın. 

Kompo teorileri? Tabi bazı insanlarda komplo teorileri üretmeden edemedi. Şüpheli yaklaşan kesim. Şüphe etmek ve sorgulamak güzel bir şey ancak milyonlar önünde hatta tüm dünya önünde yapılan bir olayda bilgisayarla hazırlanmış bir takım CGI görüntüleri kullanmak ya da kullanıldığını düşünmek inanın bana çok saçma geliyor. Evet uzaydaki bu görüntüler çok garip. Yıllardır izlediğimiz o muhteşem uzay filmlerinde CGI efektleri ile cilalanmış sahneler hiç bu resimdeki gibi değil, bu resimdeki uzay çok basit, renksiz, karanlık. Elon Musk bile bu konu ile ilgili şunu demiş; "Görüntüler sahte olsaydı bundan çok daha iyisini yapardık." Düşün. Bu yalınlık gerçek. Hatta Musk bile bu resimleri biraz çiğ bulmuş, onu bile hayal kırıklığına uğratmış uzay. 

Nitekim, şuan Dünya ile Mars arasında yola çıkmış bir araba var. Kırmızı bir gezegen için kırmızı bir araba. 

Panik yok!

0 yorum