#


Hashtag yani sosyal platformlarda gördüğümüz şu meşhur işaret " #. " Yakın bir zamanda Birleşik Krallık çocuklarının en sık kullandığı sözcük olarak seçildi. BBC Radio 2'nin geleneksel olarak yapılan öykü yarışmasına gönderilen 120.421 metni inceleyen Oxford Üniversitesi Yayınları'nın yazarları, 13 yaş altı çocukların, hashtag sembolü için yeni bir kullanım yolu geliştirdiklerini, hikayelerinde belirli noktalara vurgu yapmak ya da yorumu belirtmek için bu sembole başvurduklarını fark ettiler. Bu sözcükler arasında şu gibi cümleler var; "bu harika bir gün #güneşli" ya da "dünyanın en iyi ailesine sahibim #muhteşemaile" 

Aslına bakarsak bu veriler iki açıdan çok dikkat çekici. Şöyle ki; birincisi, hashtag bilindiği gibi bir kelime değil. Twitter akışlarında kullanılmak için geliştirilmiştir. Twitter kullanıcıları bilirler. Peki, nasıl oldu da anlam kazanarak korundu? Oysaki bu sadece dile mahsus bir durum. Mesela, dilin gelişimi için gösterilebilecek örnekler arasından, 1000 yıl önce kullanılan, kadın ya da eş anlamına gelen "kraliçe"kelimesi; günümüzde kadın hükümdarları tanımlamak için kullanılmıştır ve bir çok yerde de hala kullanılmaktadır. İkincisi, dijital iletişimde kullanılma amaçlı geliştirilen hashtag, atık hikaye yazımı gibi dil üretimi yöntemlerinde de yer almaya başlıyor. Peki, yaşları Twitter hesabı kullanmak için küçük olan bu çocukları, hashtag'ı yeni anlamı ile kullanmaya iten sebep nedir? Ve bu kullanım, dijital iletişim formları için ne anlama gelmekte?

Sözcüklerin yeni anlamları, genellikle önceki anlamına göre farklılıklar oluşturarak başlar. Örneğin; üst kelimesi, bazı yerlerde "üzerinde" yani örtme anlamı da verebilir. Sonuç olarak, bir sözcüğü bilinçsizce öz anlamından ayırıp, orijinalinden bağımsız olarak yeni anlamlara adapte ediyoruz. Onlara yeni kullanım alanları oluşturuyoruz. Bu doğal bir şekilde usulca ilerleyen süreç neredeyse hiç farkına varılmadan zaman içinde mükemmel değişimlere ulaşabiliyor. 

İşte hashtag de olanlar da buna benzer bir durum. İlk zamanlar Twitter kullanıcılarının tweet'leri için geçerli olan, bir nevi karakter kısıtı yüzünden, anahtar kelimeye vurgu yaparak daha geniş kapsamlara erişmemizi sağlamak için oluşturuldu. Şimdi ise, vurgulama anlamı taşımaya başladı. Yani, hashtag dilde bildiğimiz anlamsal değişim sürecinin bir nesnesi haline geldi.

Yazışırken birçok emoji kullanırız, tabi mesajlaşırken desem daha iyi olur. İşte hashtag günlük olarak kullandığımız küçük emojilerden çok farklıdır. Yani daha semboliktir. Hashtag anlam kayması yaşarken, gülen bir kaka emojisi, gülümseyen yüzünün aksine, sonsuza kadar ikonik olarak temsil ettiği anlama bağlıdır. 

Ne ilginçtir ki, hashtag aynı zamanda söylem türleri arasında da yayılmıştır. Yani yazılı iletişimde noktalama ve ayrıntılama sembolü olarak da farklı bir hayat sürmekte. Bazen bu sembolün kullanımı bizi bıktırsa da, alışmamız gerekiyor, artık o hayatımızın her yerinde.

İnsan iletişiminin, doğal olarak uzlaşmacı yapısıyla karakterize olan derin ve evrimsel kökleri bulunmaktadır. Bu, tekrar tekrar doğup, değişmekte ve kullanıldığı anlamlara göre evrimleşmeye devam etmektedir. Bu evrimleşme doğal bir şekilde ilerlerken, yeni teknolojiler de insanlar arası iletişim yollarının boyut ve biçimini yenileyerek, iletişim potansiyelini giderek arttırmaktadır. Bu çok heyecan verici bir durum. Acaba önümüzdeki yıllarda dilin yapısı ne kadar değişecek? Bu süreci merakla izliyorum.

0 yorum